Litteraturliste

Af Helle Jensen

Til de mange, der spørger om relevant litteratur:

Andersen Katrine & Balder Brøndsted. (2011). Leg så benene vokser – Legebog for vuggestuebørn. Dafolo

Andersen Katrine & Balder Brøndsted. (2009). Leg så hjernerne banker – Legebog for børnehavebørn. Dafolo

Bertelsen, Jes red. (2013) Det drejer sig om kærlighed. Rosinante

Bertelsen, Jes m.fl. (2012) Empati, det der holder verden sammen. Rosinante

Bertelsen, J. (2010) En regnbuebog. Århus: SYNerGAIA.

Bertelsen, J. (2010). Et essay om indre frihed. København: Rosinante.

Flor Rotne Nikolaj & Didde Flor Rotne. (2011). Mindfulness i pædagogikken. Hans Reitzels forlag.

Goleman, D. & L. Lantieri (2009). Udvikling af følelsesmæssig intelligens. Teknikker og øvelser, der styrker børns selvtillid og indre ro. København: Borgen.

Goleman, D. (1997). Følelsesmæssig intelligens. Borgens forlag.

Hart, S. (2009). Den følsomme hjerne. København: Hans Reitzels forlag.

Hart, S. (2007). Spejlneuroner, kontakt og omsorg. Psykolog Nyt 11.

Hildebrandt Steen (2012) Børnene er det vigtigste – fremtiden, skolen og barnet. Turbine forlag

Hildebrandt, S. & P. Fibæk Laursen (2009). Når klokken ringer ud. Opgør med industrisamfundets skole. København: Gyldendal Business.

Hildebrandt, S. & Stubberup M. (2010). Bæredygtig ledelse – ledelse med hjertet. København: Gyldendal Business.

Holm Aase “Line Langben og Blåhat gennem de Syv Riger”, forlaget
Hyldegården, v. Aase Holm, Hyldegårdsvej 4, 2920 Charlottenlund. ISBN
978-87-92320-17-9

Jensen H. (2014), “Nærvær og empati i skolen” Akademisk forlag.

Jensen H. (2009). Klasseledelse med nærvær, opmærksomhed, anerkendelse og empati. I Jensen, E. & O. Løw (red.) Klasseledelse. Nye forståelser og handlemuligheder. København: Akademisk Forlag.

Juul, Jesper (2013) Agression. En naturlig del af livet. Akademisk Forlag.

Juul Jesper (2012) Familietid. Apostrof

Juul, J. & Jensen, H. (2002). Pædagogisk relationskompetence – fra lydighed til ansvarlighed. København: Apostrof.

Justesen, S. (2008). Mindfulnessinspireret behandling af generaliseret angst hos børn – integreret med et udviklingsperspektiv. Speciale fra Institut for Psykologi, Københavns Universitet.

Kabat – Zinn, J. (2000). Lige meget hvor du går hen er du der. Valby: Borgen

Kognition og pædagogik nr 71 (2009). Temanummer om Eksistens og Nærvær.

Leoni, Sabrina Justesen (2012) Mindfulness for børn og unge, teori og praktiske
øvelser. Dansk Psykologisk Forlag.

Matjeka E. ”Hvor kommer farverne mon fra?”; ”Hvad har givet rosen duft?”; ”Kærlighed – hvad er det?”; ”Har du tid?”; ”Hvad mon mørket gemmer?” Alle højtlæsningsbøger for børn, Forlaget Facet, Vandværksvej 20 B, 4581 Rørvig.

Ortman, I. (2005). Den stille vej. Sunflower.

Rasmussen, M. (2008). Den 9. Intelligens i praksis – sådan gør vi på Elling skole. DVD om praksis med kommentarer af Jesper Juul og Helle Jensen, se www.filmkompagniet.dk

Rasmussen, M. (2011). Mindfulness og empati i skolen. Seks øvelser i praksis. Den nødvendige empati, interview med dr. phil. Jes Bertelsen. DVD, se www.filmkompagniet.dk

Servan-Schreiber, D. (2006) Behandling af stress, angst og depression uden medicin eller terapi. København: Gyldendal.

Simonsen Renée Toft & Anna Prip Brandt (2012) “Mit liv som delebarn” og “Mit liv som deleteenager”. FADL´s forlag

Smith Sandy “Meditationer for Børn”. Dharma Visdom 2012

Svinth, L. Red. (2010). Nærvær i pædagogisk praksis. Mindfulness i skole og daginstitution. København: Akademisk forlag.